Gdy przyroda budzi się do życia, zaczynamy odczuwać przesilenie wiosenne i związane z rym dolegliwości. Brak słońca, chłodne i zimowe dni sprzyjają przeziębieniom, przemęczeniu  i złemu samopoczuciu. Brak optymizmu, zwiększony stres osłabia nasz organizm. Mało urozmaicony zimowy sposób odżywiania, ubogi w witaminy i mikroelementy znacznie zmniejsza odporność organizmu na infekcje. Odpowiednia dieta bogata w składniki odżywcze i aktywne substancje przeciwwirusowe  i przeciwbakteryjne znacznie zwiększy naszą odporność, pomoże utrzymać dobry stan zdrowia, powstrzyma czyhające na nas choroby  i wprowadzi w dobry wiosenny nastrój.

 

 

Szczególnie cenne dla organizmu są:

WITAMINA C – ZŁAGODZI PRZEZIĘBIENIE.

Łagodzi objawy i skraca czas przeziębienia, silnie pobudza działanie układu odpornościowego, zwiększa ochronę przed infekcjami i chorobami, łagodzi alergie, oczyszcza organizm z toksyn, opóźnia schorzenia związane z wiekiem, przyśpiesza gojenie ran, wzmacnia naczynia włosowate i krwionośne, a to przeciwdziała wnikaniu wirusów, poprawia funkcjonowanie układu nerwowego( przeciwdziała zmęczeniu, nerwowości)

ŹRÓDŁA: czarna porzeczka, natka pietruszki, papryka czerwona, jarmuż, chrzan, brukselka, brokuły, szpinak, świeża i kiszona kapusta, truskawki, poziomki, kiwi, cytryna, grejpfruty, pomarańcze, dzika róża.

Najwięcej jej dostarczają świeże, nieprzetworzone, spożywane na surowo, nierozdrobnione  warzywa i owoce. Podczas obróbki termicznej ulega w zniszczeniu od 30 do 50%.

Dzienne zapotrzebowanie pokrywa już ¼ dużej papryki(50g), garstka czarnej porzeczki(30g),

WITAMINA A – OCHRONI USZY I GARDŁO.

Pobudza działanie układu odpornościowego, zwalcza przeziębienie, przeciwdziała infekcjom błony śluzowej oczu, uszu, gardła i płuc, nadaje skórze zdrowy wygląd, zapobiega trądzikowi, suchości i zapaleniu  skóry . Jako silny przeciwutleniacz chroni przed zatrutym środowiskiem  i chorobami nowotworowymi. Zwiększa odporność na obciążenia fizyczne i psychiczne.

ŹRÓDŁA : tran, wątroba, żółtko jaj, mleko i jego produkty, marchew, jarmuż, papryka, pomidory, brokuły, kapusta, dynia, szpinak, morele, melony, brzoskwinie.

WITAMINA E – ZWALCZY WOLNE RODNIKI.

Witamina młodości – opóźnia starzenie się organizmu, chroni komórki przed toksycznymi zanieczyszczeniami( silne działanie antyoksydacyjne) , utrzymuje sprawność układu immunologicznego, wzmacnia oczy, skórę, komórki nerwowe, czerwone ciałka krwi.

ŹRÓDŁA: zarodki pszenicy, oleje z kiełków zbóż ( pszenicy, kukurydzy), oleje roślinne, masło, orzechy, zielone liście warzyw, jaja, wątroba.

WITAMINY Z GRUPY B – POPRAWIAJĄ NASTRÓJ.

Uspokajają nerwy, poprawiają refleks, koordynację ruchów i rąk, zwiększają energię mięśni, wspomagają przeminę materii, wzmacniają układ odpornościowy.

ŹRÓDŁA : drożdże piwne, podroby, mięso wołowe i wieprzowe, produkty mleczne, jaja, ryby ziarna zbóż ( wybieraj produkty pełnoziarniste), warzywa korzeniowe, strączkowe i zielone, kiełki pszenicy i orzechy.

WAPŃ – WSPOMAGA LECZENIE.

Wspomaga układ nerwowy i mięśniowy, reguluje pracę serca, krzepnięcie krwi, wywołuje sen, poprawia stan skóry. Wspomaga działanie preparatów zażywanych podczas leczenia przeziębień.

ŹRÓDŁA : mleko i produkty mleczne, orzechy, sezam, słonecznik, drożdże, zielone warzywa.

CYNK – UŁATWI WALKĘ Z CHOROBĄ.

Działa antywirusowo i antytoksycznie, wzmacnia ochronę organizmu przeciw chorobom, przeziębieniom i zakażeniom, przyspiesza gojenie ran, uszkodzeń skóry, poprawia sprawność intelektualną, wpływa na przeminę białkową i węglowodanową.

ŹRÓDŁA : ryby, skorupiaki ( ostrygi),produkty mleczne ,jaja, warzywa strączkowe, produkty pełnoziarniste.

SELEN – DODA ENERGII

Ma właściwości przeciwutleniające, neutralizuje wolne rodniki, zapobiega chorobom zwyrodnieniowym., chroni przed zatruciami, zwiększa odporność, opóźnia starzenie się, dodaje energii.

ŹRÓDŁA : ryby słodkowodne i morskie, nasiona, ziarna soi,  orzechy, cebula.

MAGNEZ – POKONA STRES.

Utrzymuje równowagę psychiczną i fizyczną, wzmaga koncentrację, uwagę i pamięć, jest ukojeniem dla naszych nerwów, usuwa zmęczenie, wzmacnia układ odpornościowy, reguluje pracę serca i chroni przed zawałem serca.

ŹRÓDŁA: orzechy, mleko, warzywa zielone i strączkowe( fasola, groch), pełnoziarniste produkty( chleb razowy), kakao, owoce morza.

SIARKA – UCHRONI PRZED INFEKCJAMI.

Zwalcza infekcje bakteryjne, poprawia funkcjonowanie mózgu, zapewnia skórze gładkość  i elastyczność,

ŹRÓDŁA: kapusta, fasola, ryby, baranina, jaja, orzechy.

BŁONNIIK  - USUNIE  TOKSYNY.

Zapobiega zaparciom i zapaleniom, usuwa toksyny, chroni przed drobnoustrojami, łagodzi uczucie głodu.            

ŹRÓDŁA: otręby pszenne, produkty pełnoziarniste, warzywa i owoce( jabłka, gruszki, marchew, pomidory, ziemniaki, fasola itp.)

 

Pomocne produkty:

  • Jogurt na przeziębienie.

Zawarte w jogurcie naturalnym bakterie probiotyczne Lactobacillus bulgaricus i Streptococcus thermophilus niszczą i unieczynniają bakterie, pobudzają odporność organizmu, hamują rozwój wirusów i rozprzestrzenianie się infekcji.

Systematyczne spożywanie 170g jogurtu dziennie zapobiega przeziębieniom 0 25%.

 

  • Kiełki źródłem energii życiowej.

Są bogatym źródłem witamin, aminokwasów, błonnika, kwasów nukleinowych, chlorofilu i składników mineralnych. Zawarta w nich witamina C wzmacnia odporność, a magnez i potas wpływa na poprawę nastroju i dobrą formę.

 

  • Czosnek ochrania.

Zawarte w czosnku makrofagi zabijają chorobotwórcze drobnoustroje. Działa przeciwzapalnie, wykrztuśnie, rozkurczowo, przeciwnowotworowo. Dodając codziennie 2 – 3 ząbki do potraw zmniejszamy ryzyko zawału serca o połowę.        

                                                                                                 

  • Herbatka z miodem i cytryną kontra chili.

Rozgrzewająca herbatka z miodem i cytryną jest znanym sposobem na przeziębienia. Korzystnie działają na układ immunologiczny miody spadziowe, gryczane i lipowe. Należy jednak pamiętać, że podgrzewanie miodu w temperaturze 50 °C  i rozpuszczanie w płynach np. mleku, herbacie nie może przekraczać  temperatury 40 °C, gdyż  niszczy jego właściwości zdrowotne.

Do napojów można też dodać  przyprawy: chili, imbir, goździki, cynamon, które skutecznie walczą z przeziębieniami i nieżytami górnych dróg oddechowych.

Dodanie do potraw chrzanu, czosnku i  cebuli znacznie osłabi działanie wirusów.

Doprawienie potraw pieprzem lub chili zmniejszy objawy kataru i przeziębienia.

 

  • Ryba dla układu odpornościowego.

Spożywanie ryb 2 – 3 razy w tygodniu chroni nasz organizm przed chorobami nowotworowymi, zmianami miażdżycowymi, wzmacnia odporność na infekcje, skraca czas choroby.

 

  • Rozgrzewająca moc owocowych i ziołowych herbat.

Rozgrzewają organizm i koją umysł:

    • Herbatka z lipy z naparem z malin-działanie napotne, przeciwskurczowe, uspokajające.
    • Herbatka z czarnego bzu– działanie napotne, moczopędne, uszczelniające naczynia krwionośne.
    • Herbatka z róży –uszczelnia naczynia krwionośne, działa  przeciwzapalnie

 i przeciwbólowo.

  • Herbatki  z imbirem i cynamonem– działają rozgrzewająco.
  • Rumianek – działa przeciwzapalnie i przeciwskurczowo.