• Miejskie Przedszkole  Nr w Kołobrzegu
A A A

Najczęstsze problemy zdrowotne i błędy obserwowane

w żywieniu dzieci w wieku przedszkolnym

Nadmiar masy ciała:

  • U jego podstaw leży dysproporcja pomiędzy przyjmowaną energią z pożywienia a wydatkowaną przez organizm (obserwuje się nadmierną podaż energii w stosunku do potrzeb organizmu). Skutkuje to przyrostem masy ciała ­­- w szczególności nadmiernym rozwojem tkanki tłuszczowej.
  • Nadwagę stwierdza się jako wartość BMI mieszczącą się w przedziale 85. – 95. centyla, z kolei otyłość definiuje się, jeśli BMI przekracza 95. centyl (na siatkach centylowych, dostosowanych do płci i wieku dziecka).
  • Otyłość już w wieku przedszkolnym może doprowadzić do zaburzeń świadczących o powikłaniach z nią powiązanych (zaburzenia gospodarki lipidowej, tolerancji glukozy, nadciśnienie tętnicze, wady postawy).
  • Otyłość może mieć negatywny wpływ na rozwój emocjonalny oraz społeczny dziecka.

Co robić kiedy dziecko nie chce jeść? Jest to duży problem, jednakże można sobie z nim poradzić. Najistotniejszym elementem prowadzącym do sukcesu jest cierpliwość oraz nie zniechęcanie się początkowym brakiem widocznej zmiany.

Daj dziecku przykład

Nie wszyscy rodzice mają świadomość tego, jak istotna jest ich rola w kształtowaniu nawyków żywieniowych dziecka począwszy od okresu niemowlęcego. Dziecko uczy się poprzez naśladownictwo, szczególną uwagę zwraca na rodziców w zakresie ich wyborów żywieniowych. Bardzo ważne jest aby co najmniej jeden posiłek był zjedzony wspólnie z całą rodziną. Nawet jeśli dziecko nie lubi warzyw to spostrzeże, że tata z chęcią nakłada na talerz surówkę, a mama je brokuły. Jeżeli w danym momencie dziecko dalej nie będzie chciało jeść warzyw, istnieje duża szansa, że kolejny posiłek zaowocuje wyborem tychże produktów. Warto pamiętać również o spokojnej atmosferze podczas posiłku. Pośpiech nie wpłynie pozytywnie na kształtowanie prawidłowych nawyków żywieniowych.

            W ostatnim czasie pojawiło się wiele niesprawdzonych informacji o skuteczności określonych rodzajów diet lub suplementów diety w zapobieganiu zakażeniu koronawirusem SARS-CoV-2. Polskie Towarzystwo Dietetyki informuje o braku dowodów naukowych potwierdzających skuteczność stosowania określonych suplementów diety, składników mineralnych i/lub witamin, które chronią przed koronawirusem. Prawidłowo zbilansowana oraz urozmaicona dieta dostarcza odpowiedniej ilości różnych składników odżywczych, które wspierają funkcjonowanie układu odpornościowego.

Zdrowa, kolorowa dieta jest kluczowa w żywieniu dzieci. Ciekawe propozycje posiłków na II śniadanie lub podwieczorek znajdują się w pliku poniżej.

 

POSIŁKI

W trakcie pandemii koronawirusa, kiedy jesteśmy w domu z rodziną, myślimy o tym jak spożytkować ten czas. Może akurat teraz warto rozpocząć wspólne przygotowywanie posiłków.

Warto spróbować

Wspólny czas w domu to okazja do rodzinnego gotowania. Przygotowywanie posiłków od podstaw daje poczucie wspólnoty, odpowiedzialności za innych oraz efektywnego spędzenia czasu. Przy okazji gotowanie może stać się rodzinną pasją.