• Miejskie Przedszkole  Nr w Kołobrzegu
A A A

ĆWICZENIA UTRWALAJĄCE WYMOWĘ GŁOSKI „C”

POWTARZAMY:

ACA   ACE   ACO   ACU   ACY

OCA   OCE   OCO   OCU   OCY

ECA   ECE   ECO   ECU   ECY

UCA   UCE   UCO   UCU   UCY

YCA   YCE   YCO   YCU   YCY

Rozwiązujemy zagadki:

  1. Brązowy płaszczyk,
    Sukienki białe.
    Gdy ją kroiłeś –
    Mocno płakałeś.
  2. Bieluteńki niczym śnieżek,
    Słodki niesłychanie,
    Dodawany do herbaty
    Tuż przed zamieszaniem.
  3. Pod namiotem rozstawionym
    Lwy, tygrysy i niedźwiadki
    Takie sztuczki pokazują,
    Że aż dzieci klaszczą w łapki.
     
    4. Jest od pomarańczy mniejsza
    Bardziej żółta i kwaśniejsza.
    Pod jej skórką mieści się
    Mnóstwo witaminy C.
  4. Tylko cal wysokości
    miała ta dzieweczka,
    Dlatego też jej imię
    brzmi ……….!

 

Ciąg dalszy TUTAJ

  1. „Latarnia morska”

         Wiersz ten służy do ćwiczeń wydłużających fazę wydechową podczas mówienia, kształtujących umiejętność równomiernego wydychania powietrza i wytwarzania dźwięków z różną siłą głosu (głośno, cicho). Jednocześnie uwrażliwiony jest słuch mowny ( dzieci naśladują dźwięki demonstrowane przez prowadzącego), usprawniane są również narządy mowy, zwłaszcza wargi.

Wśród mgły i nocy

rozlega się dźwięk

długi i głośny

niczym wilka jęk:

Uuu./uuu…/uuu…

     Dźwięk jednostajny

     do uszu dociera

     rybaka na kutrze,

     a w porcie- dokera:

     Uuu…/uuu…/uuu…

Przesyłam pomysł i materiały na wspaniałą zabawę dla dzieci i rodziców, która jest jednocześnie znakomitym ćwiczeniem logopedycznym.

https://sp3ns.edu.pl/index.php/zdalne-nauczanie/biblioteka/1908-lamance-jezykowe-swietna-zabawa-nie-tylko-dla-dzieci

Proponuję zabawy do których potrzebne są tylko wykałaczki. Zabawy tzw. lewopółkulowe, zaczerpnięte od pani Magdaleny Rybki – logopedy.

  1. Kategoryzacje wg. wielkości – łamiemy wykałaczki na trzy, cztery różne długości. Kładziemy przed dzieckiem w odstępach od najkrótszej do najdłuższej. Dziecko ma za zadanie dobrać, ułożyć pod spodem wykałaczki tej samej długości.

 

Całość dostępna TUTAJ

Propozycje  zabaw  sensorycznych w domu:

kilka przykładowych zabaw sensorycznych
oto linki:

 

https://youtu.be/uaDV3LMc4bg

ROZWIJANIE JĘZYKA, MYSLENIA PRZYCZYNOWO – SKUTKOWEGO, GRAMATYKI – HISTORYJKI OBRAZKOWE.

Dzisiaj proponuję Dzieciom i Rodzicom zabawy z historyjkami obrazkowymi, których znaczenia dla rozwoju dziecka nie można przecenić. Stymulują one rozwój mowy, uczą dostrzegać następstwa czasowe, zarówno rozumienie czasu, jak i jego upływ oraz przemijanie zdarzeń. Uczą  stosowania odpowiednich końcówek fleksyjnych oraz reguł  gramatycznych. Myślenie przyczynowo – skutkowe rozwija się  w umiejętność tworzenia narracji.

 

Całość dostępna TUTAJ

Rodzicu!!!

Dzisiaj dla Was wspólne zabawy sensoryczne stymulujące zmysł dotyku, wzroku
i słuchu.

  1. Zabawy z piaskiem:

Najważniejszym narzędziem w czasie tej zabawy są dziecięce ręce. To one przesypują, ugniatają i przesiewają piasek. Gotowe budowle można ozdobić kamykami, muszelkami, listkami. Żeby babki się udawały (i sprzątania było mało), będzie potrzebny piasek kinetyczny. Jest zawsze wilgotny, świetnie się klei i nie rozsypuje. Można kupić go w sklepie lub zrobić samemu, to tylko dwa składniki!

 

Ciąg dalszy TUTAJ

 

 

Kilka propozycji bajek logopedycznych i ćwiczeń na wesoło dla dzieci - przydatne linki:
 
Logopeda / terapeuta SI - Angelika Nowak tel. 507 782 715