Miejskie Przedszkole Integracyjne nr 6 w Kołobrzegu zakupiło profesjonalny sprzęt do treningu uwagi słuchowej A. Tomatisa realizując projekt dofinansowany z Funduszy Europejskich "Przedszkola dla wszystkich", którego celem było rozszerzenie oferty do edukacji przedszkolnej, w tym z uwzględnieniem dzieci ze specjalnymi potrzebami kształcenia (w tym z niepełnosprawnościami) na terenie Gminy Miasto Kołobrzeg.
Dzieci z naszego przedszkola uczestniczą w zajęciach treningu uwagi słuchowej.
Czym jest metoda Tomatisa?
Metoda Tomatisa inaczej zwana stymulacją audio-psycho-lingwistyczną, została opracowana przez francuskiego foniatrę i otolaryngologa prof. Alfreda Tomatisa. Badał on funkcje słuchowe oraz powiązania słuchu z językiem i mową. Głównym założeniem, którym kierował się profesor tworząc program nazwany Metodą prof. A. Tomatisa lub Treningiem Uwagi Słuchowej jest odróżnienie słyszenia od słuchania. Słyszenie zależne jest od prawidłowo działającego narządu słuchu, jest to bierny odbiór bodźców zewnętrznych. Natomiast słuchanie (inaczej uwaga słuchowa) jest umiejętnością uwarunkowaną od prawidłowego funkcjonowania ośrodkowych struktur słuchowych w mózgu, ma podłoże psychiczne – wymaga prawidłowego odbioru, interpretacji i przetworzenia informacji słuchowych. U dzieci które mają prawidłowy słuch fizyczny mogą wystąpić deficyty uwagi słuchowej – można dobrze słyszeć, a mieć trudności w słuchaniu.
Jakie efekty przynosi metoda Tomatisa?
Terapia Metodą Tomatisa ma na celu między innymi wspomaganie rozwoju uwagi słuchowej, usprawnienie procesu słuchania, koncentracji i uwagi oraz poprawę umiejętności komunikacji. Odpowiednio dobrane ćwiczenia stymulują ośrodki kory mózgowej, które odpowiadają za prawidłowe funkcjonowanie organizmu oraz lepszą percepcję bodźców docierających z zewnątrz.
Dla kogo polecana jest terapia?
Metoda Tomatisa obecnie wykorzystywana jest zarówno u dzieci jak i u dorosłych. Zaburzenia uwagi słuchowej znacząco wpływają na funkcjonowanie i opanowanie różnych umiejętności u dzieci. Terapia uwagi słuchowej skierowana jest dla dzieci:
- z dysleksją, które mają trudności z opanowaniem umiejętności szkolnych;
- z zaburzeniami koncentracji, uwagi i pamięci słuchowej;
- z deficytami przetwarzania sensorycznego;
- z deficytami przetwarzania informacji słuchowych;
- z opóźnionym lub zaburzonym rozwojem mowy, a także jąkających się;
- z całościowymi zaburzeniami rozwoju, dla dzieci z autyzmem i zespołem Aspergera;
- dla dzieci z ADHD i ADD;
- z trudnościami emocjonalnymi (afektywne, drażliwe, impulsywne, nieśmiałe).