Koncepcja pracy
-
Koncepcja pracy Miejskiego Przedszkola Integracyjnego nr 6 im. Janusza Korczaka w Kołobrzegu
Każde dziecko ma prawo do pełnego uczestnictwa w środowisku. Przedszkole integracyjne daje szansę rozwoju zarówno dzieciom niepełnosprawnym jak i zdrowym, uczy tolerancji, wzajemnej akceptacji i zrozumienia. W myśl przemian jakie zachodzą w polskiej edukacji, przed placówką oświatową, jaką jest przedszkole stawiane są nowe zadania. Przedszkole postrzegane jest jako firma oferująca swoje usługi klientom. Pojawia się tu nowe pojęcie w funkcjonowaniu przedszkola, jakim jest marketing, czyli proces sprzedaży towarów i usług, który przebiega w trzech etapach:
- Rozpoznanie kim są klienci i jakie są ich potrzeby, czyli badanie rynku - aby zaspokoić oczekiwania klientów, dyrektor musi przeprowadzić analizę najbliższego otoczenia, orientować się, czy w pobliżu jest inne przedszkole, jaki jest jego profil, specyfika, jakie dodatkowe usługi oferuje ono swoim klientom. Działania te stanowią badanie rynku i są wyznacznikiem oferowanych usług przez własną placówkę.
- Przygotowanie towaru lub usługi zgodnie z oczekiwaniami klienta - są nimi dzieci i ich rodzice. Warto zastosować tutaj ankietę, dzięki której będzie można poznać oczekiwania klientów i przemyśleć sposób ich realizacji.
- Informowanie i reklamowanie swojego towaru lub usługi tak, aby przekonać klienta do zakupu – stworzenie niepowtarzalnego symbolu, identyfikatora placówki (m.in. strona internetowa przedszkola, publikacje dotyczące działalności przedszkola w prasie lokalnej, uroczystości przedszkolne, gazetki).
Cele strategiczne przedszkola:
- zapewnienie dzieciom możliwości wszechstronnego rozwoju i przygotowanie ich do codziennego życia,
- kształtowanie tolerancji, wrażliwości, wyrozumiałości i otwartości, zrozumienia dla innych zachowań,
- wspieranie we wszystkich sferach (psychicznej, fizycznej, emocjonalnej, duchowej, moralnej, zdrowotnej) z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb i możliwości każdego dziecka,
- integrowanie z grupą, rodziną, środowiskiem lokalnym,
- dostrzeganie potrzeb drugiego człowieka,
- uwrażliwianie i modelowanie zachowań dzieci zdrowych, że są one zdolne do niesienia pomocy i do traktowania dzieci niepełnosprawnych jako partnerów,
- stosowanie specyficznych metod pracy z dziećmi niepełnosprawnymi, które umożliwiają stymulację ich rozwoju, aktywności i samodzielności,
- indywidualizowanie pracy z dziećmi, również z dziećmi niepełnosprawnymi, aby wyrównywać szanse edukacyjne.
Uczestnictwo dziecka niepełnosprawnego w życiu grupy pozwala na:
- Bycie sobą wśród innych.
- Rozwijanie wiary we własne siły i zwiększenie samoakceptacji.
- Wykształcenie motywacji i umiejętności pokonywania trudności.
- Przygotowanie do pełnego udziału w życiu społecznym.
Wizja
-
Wizja
Jesteśmy po to, aby stworzyć warunki wychowawcze i edukacyjne, zapewniające wspomaganie oraz ukierunkowanie rozwoju dzieci zdrowych i niepełnosprawnych zgodnie z ich wrodzonym potencjałem i możliwościami rozwojowymi. Chcemy wyrównywać i kompensować braki, opóźnienia w rozwoju. Skutecznie przygotujemy dzieci do podjęcia nauki na dalszych etapach edukacyjnych.
Misja
-
Misja przedszkola:
- Zapewniamy wszechstronny rozwój dzieci na miarę ich możliwości i potrzeb.
- Uczymy wrażliwości na potrzeby innych.
- Kształtujemy umiejętność niesienia bezinteresownej pomocy.
- Wyrównujemy szanse edukacyjne dzieci.
- Zapewniamy warunki sprzyjające realizacji indywidualnej drogi rozwoju dziecka z wykorzystaniem jego indywidualnych predyspozycji.
Zasoby
-
Zasoby:
- Ludzkie:
- wykwalifikowana, kompetentna, zaangażowana i odpowiedzialna kadra pedagogiczna,
- zespół specjalistów – logopeda, rehabilitant ruchowy, oligofrenopedagodzy, psycholog,
- Materialne:
- sale, w których przebywają i bawią się dzieci, wyposażone w różnorodne pomoce dydaktyczne oraz zabawki umożliwiają ich wszechstronny rozwój, zapewniają bezpieczeństwo,
- gabinety specjalistów dobrze i nowocześnie wyposażone w pomoce i sprzęt,
- dobrze wyposażona w sprzęt do ćwiczeń sala rehabilitacyjna, sala doświadczania świata,
- przedszkole dostosowane do potrzeb dzieci niepełnosprawnych.
- Ludzkie:
Zadania
-
Zadania ujęte w Planie Rozwoju Przedszkola
- Wspomaganie rozwoju i edukacji dzieci w sposób sprzyjający uczeniu się.
- Indywidualizacja pracy z dzieckiem, wyrównywanie szans edukacyjnych.
- Respektowanie norm społecznych.
- Nabywanie przez dzieci wiadomości i umiejętności określonych w podstawie programowej.
- Współpraca z rodziną dziecka warunkiem zintegrowania oddziaływań wychowawczo-dydaktycznych.
W ramach zadań określono cele ukierunkowane na:
- DZIECKO
- Poznaje swoje prawa i obowiązki.
- Jest akceptowane takim jakie jest.
- Czuje się bezpiecznie.
- Ma możliwość indywidualnego rozwoju i osiąga sukces.
- Uczy sie dostrzegać swoje mocne strony.
- Buduje pozytywny obraz samego siebie.
- Uczy sie dostrzegać potrzeby innych ludzi.
- Osiąga gotowość szkolną na wysokim poziomie.
- RODZICE
- Otrzymują rzetelną i obiektywną ocenę postępów i niepowodzeń dziecka.
- Uzyskują pomoc specjalistów.
- Wyrażają swoja opinię i oceniają pracę przedszkola.
- Czynnie uczestniczą w życiu przedszkola.
- Są partnerami w tworzeniu klimatu, działalności dydaktycznej i zarządzaniu placówka.
- NAUCZYCIELE
- Są aktywni i twórczy.
- Współpracują z rodzicami i środowiskiem lokalnym.
- Aktywnie realizują zadania przedszkola określone w dokumentach placówki.
- Tworzą i realizują autorskie programy dostosowane do potrzeb grupy i przedszkola.
- Doskonalą swoją wiedzę i zbierają nowe doświadczenia poprzez uczestnictwo w licznych kursach i szkoleniach.
- Pozyskują rodziców do efektywnych działań na rzecz przedszkola oraz poszukują sponsorów i przyjaciół przedszkola.
- Monitorują efektywność własnej pracy.
- Dzielą się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami.
- Podnoszą kwalifikacje zawodowe.
- Prowadza obserwacje pedagogiczne, które wykorzystuję w pracy dydaktyczno - wychowawczej
Koncepcja pracy przedszkola
- Szczegóły
- Odsłony: 10921