Koncepcja pracy

Koncepcja pracy Miejskiego Przedszkola Integracyjnego nr 6 im. Janusza Korczaka w Kołobrzegu

Każde dziecko ma prawo do pełnego uczestnictwa w środowisku. Przedszkole integracyjne daje szansę rozwoju zarówno dzieciom niepełnosprawnym jak i zdrowym, uczy tolerancji, wzajemnej akceptacji i zrozumienia. W myśl przemian jakie zachodzą w polskiej edukacji, przed placówką oświatową, jaką jest przedszkole stawiane są nowe zadania. Przedszkole postrzegane jest jako firma oferująca swoje usługi klientom. Pojawia się tu nowe pojęcie w funkcjonowaniu przedszkola, jakim jest marketing, czyli proces sprzedaży towarów i usług, który przebiega w trzech etapach:

  1. Rozpoznanie kim są klienci i jakie są ich potrzeby, czyli badanie rynku - aby zaspokoić oczekiwania klientów, dyrektor musi przeprowadzić analizę najbliższego otoczenia, orientować się, czy w pobliżu jest inne przedszkole, jaki jest jego profil, specyfika, jakie dodatkowe usługi oferuje ono swoim klientom. Działania te stanowią badanie rynku i są wyznacznikiem oferowanych usług przez własną placówkę.
  2. Przygotowanie towaru lub usługi zgodnie z oczekiwaniami klienta - są nimi dzieci i ich rodzice. Warto zastosować tutaj ankietę, dzięki której będzie można poznać oczekiwania klientów i przemyśleć sposób ich realizacji.
  3. Informowanie i reklamowanie swojego towaru lub usługi tak, aby przekonać klienta do zakupu – stworzenie niepowtarzalnego symbolu, identyfikatora placówki (m.in. strona internetowa przedszkola, publikacje dotyczące działalności przedszkola w prasie lokalnej, uroczystości przedszkolne, gazetki).

Cele strategiczne przedszkola:

  • zapewnienie dzieciom możliwości wszechstronnego rozwoju i przygotowanie ich do codziennego życia,
  • kształtowanie tolerancji, wrażliwości, wyrozumiałości i otwartości, zrozumienia dla innych zachowań,
  • wspieranie we wszystkich sferach (psychicznej, fizycznej, emocjonalnej, duchowej, moralnej, zdrowotnej) z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb i możliwości każdego dziecka,
  • integrowanie z grupą, rodziną, środowiskiem lokalnym,
  • dostrzeganie potrzeb drugiego człowieka,
  • uwrażliwianie i modelowanie zachowań dzieci zdrowych, że są one zdolne do niesienia pomocy i do traktowania dzieci niepełnosprawnych jako partnerów,
  • stosowanie specyficznych metod pracy z dziećmi niepełnosprawnymi, które umożliwiają stymulację ich rozwoju, aktywności i samodzielności,
  • indywidualizowanie pracy z dziećmi, również z dziećmi niepełnosprawnymi, aby wyrównywać szanse edukacyjne.

Uczestnictwo dziecka niepełnosprawnego w życiu grupy pozwala na:

  • Bycie sobą wśród innych.
  • Rozwijanie wiary we własne siły i zwiększenie samoakceptacji.
  •  Wykształcenie motywacji i umiejętności pokonywania trudności.
  •  Przygotowanie do pełnego udziału w życiu społecznym.

Wizja

Wizja

Jesteśmy po to, aby stworzyć warunki wychowawcze i edukacyjne, zapewniające wspomaganie oraz ukierunkowanie rozwoju dzieci zdrowych i niepełnosprawnych zgodnie z ich wrodzonym potencjałem i możliwościami rozwojowymi. Chcemy wyrównywać i kompensować braki, opóźnienia w rozwoju. Skutecznie przygotujemy dzieci do podjęcia nauki na dalszych etapach edukacyjnych.

Misja

Misja przedszkola:

  • Zapewniamy wszechstronny rozwój dzieci na miarę ich możliwości i potrzeb.
  • Uczymy wrażliwości na potrzeby innych.
  •  Kształtujemy umiejętność niesienia bezinteresownej pomocy.
  • Wyrównujemy szanse edukacyjne dzieci.
  •  Zapewniamy warunki sprzyjające realizacji indywidualnej drogi rozwoju dziecka z wykorzystaniem jego indywidualnych predyspozycji.

Zasoby

Zasoby:

  • Ludzkie:
    • wykwalifikowana, kompetentna, zaangażowana i odpowiedzialna kadra pedagogiczna,
    • zespół specjalistów – logopeda, rehabilitant ruchowy, oligofrenopedagodzy, psycholog,
  • Materialne:
    • sale, w których przebywają i bawią się dzieci, wyposażone w różnorodne pomoce dydaktyczne oraz zabawki umożliwiają ich wszechstronny rozwój, zapewniają bezpieczeństwo,
    • gabinety specjalistów dobrze i nowocześnie wyposażone w pomoce i sprzęt,
    • dobrze wyposażona w sprzęt do ćwiczeń sala rehabilitacyjna, sala doświadczania świata,
    • przedszkole dostosowane do potrzeb dzieci niepełnosprawnych.

Zadania

Zadania ujęte w Planie Rozwoju Przedszkola

  • Wspomaganie rozwoju i edukacji dzieci w sposób sprzyjający uczeniu się.
  •  Indywidualizacja pracy z dzieckiem, wyrównywanie szans edukacyjnych.
  •  Respektowanie norm społecznych.
  •  Nabywanie przez dzieci wiadomości i umiejętności określonych w podstawie programowej.
  •  Współpraca z rodziną dziecka warunkiem zintegrowania oddziaływań wychowawczo-dydaktycznych.

W ramach zadań określono cele ukierunkowane na:

  • DZIECKO
    • Poznaje swoje prawa i obowiązki.
    • Jest akceptowane takim jakie jest.
    • Czuje się bezpiecznie.
    • Ma możliwość indywidualnego rozwoju i osiąga sukces.
    • Uczy sie dostrzegać swoje mocne strony.
    • Buduje pozytywny obraz samego siebie.
    • Uczy sie dostrzegać potrzeby innych ludzi.
    • Osiąga gotowość szkolną na wysokim poziomie.

  • RODZICE
    • Otrzymują rzetelną i obiektywną ocenę postępów i niepowodzeń dziecka.
    • Uzyskują pomoc specjalistów.
    • Wyrażają swoja opinię i oceniają pracę przedszkola.
    • Czynnie uczestniczą w życiu przedszkola.
    • Są partnerami w tworzeniu klimatu, działalności dydaktycznej i zarządzaniu placówka.

  • NAUCZYCIELE
    • Są aktywni i twórczy.
    • Współpracują z rodzicami i środowiskiem lokalnym.
    • Aktywnie realizują zadania przedszkola określone w dokumentach placówki.
    • Tworzą i realizują autorskie programy dostosowane do potrzeb grupy i przedszkola.
    • Doskonalą swoją wiedzę i zbierają nowe doświadczenia poprzez uczestnictwo w licznych kursach i szkoleniach.
    • Pozyskują rodziców do efektywnych działań na rzecz przedszkola oraz poszukują sponsorów i przyjaciół przedszkola.
    • Monitorują efektywność własnej pracy.
    • Dzielą się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami.
    • Podnoszą kwalifikacje zawodowe.
    • Prowadza obserwacje pedagogiczne, które wykorzystuję w pracy dydaktyczno - wychowawczej